Przy opuszczaniu zawieszonych na haku ciężarów za pomocą wciągarki jak również przy opuszczaniu stalowych elementów konstrukcji dźwignicowych o dużej masie (np. wywrotnic wagonowych niektórych typów, zwodzonej części mostu na dźwigach mostowych itp.) istnieje niebezpieczeństwo nadmiernego wzrostu prędkości opuszczania wskutek działania pola grawitacyjnego (ciążenia), co mogłoby doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu, a nawet jego zniszczenia oraz do uszkodzenia zawieszonego ciężaru, gdyby nie były hamowane. Mechanizmy jazdy, w szczególności te, które pracują na dużych prędkościach," mechanizmy obrotu żurawi i zmiany wysięgu również wymagają szybkiego hamowania.
We wszystkich wymienionych wyżej mechanizmach stosuje się hamowanie elektryczne silnikiem napędowym, które poza skróceniem drogi i czasu hamowania umożliwia również oszczędność hamulców mechanicznych, w jakie prawie wszystkie mechanizmy są wyposażone. Przy napędach elektrycznych jest kilka rodzajów hamowania elektrycznego za pomocą silnika napędowego.
Moment hamujący wywołany w samym silniku umożliwia wyhamowanie mechanizmu przed jego zatrzymaniem, względnie bezpieczne opuszczanie ciężarów bez obawy nadmiernego wzrostu prędkości.