Silniki muszą być utrzymywane w należytej czystości. Zanieczyszczenie uzwojeń wirników i stojanów pyłem, brudem i smarem niszczy izolację i może doprowadzić do zwarć zarówno między poszczególnymi sekcjami uzwojeń, jak i względem korpusu silnika.

Zanieczyszczenie kanałów wentylacyjnych czy to w wirniku czy w stojanie utrudnia chłodzenie silnika i prowadzi do przegrzania maszyny. Wszystkie silniki dźwigowe pracujące przy przeładunku węgla, rudy, apatytów i innych ładunków sypkich powodujących silne pylenie wymagają częstszych przeglądów niż silniki dźwigów drobnicowych. Również silniki o budowie osłoniętej lub otwartej wymagają częstszych przeglądów i konserwacji niż silniki o budowie zamkniętej. Silniki otwarte lub osłonięte stosowane na dźwigach mostowych i żurawiach przeładowujących węgiel i rudę oraz na przenośnikach węglowych powinny być przeglądane i czyszczone przynajmniej raz na miesiąc, natomiast silniki o budowie zamkniętej oraz silniki osłonięte stosowane na żurawiach drobnicowych należy przeglądać przynajmniej raz na 2 miesiące. Należy przy tym:

a)            usunąć kurz i pył ze stojana i wirnika przez przedmuchanie sprężonym powietrzem o ciśnieniu 2 atmosfery. Kurz i pył można usuwać również za pomocą odkurzacza, a w najgorszym razie ręcznym mieszkiem, jednakże to ostatnie jest oczywiście najmniej efektywne;

b)           oczyścić ze smaru i brudu za pomocą benzyny  , szmatki i pędzla wnętrze stojana, wirnik oraz uzwojenia;

c)            sprawdzić stan izolacji uzwojeń i połączeń czołowych oraz przewodów doprowadzających. W razie stwierdzenia miejsc uszkodzonych należy je zaizolować taśmą płócienną i zaimpregnować szelakiem lub lakierem izolacyjnym;

d)           sprawdzić tabliczkę zaciskową, połączenia przewodów doprowadzających oraz oczyścić je z kurzu i brudu; połączenia luźne należy dokręcić kluczem,;

e)           sprawdzić wentylator — czy nie jest luźny, czy nie ma pękniętych lub nadłamanych żeber, i w miarę możności oczyścić go z brudu i kurzu;

f)            sprawdzić stan łożysk; w łożyskach ślizgowych spuścić przez dolny kurek stary olej i przemyć je naftą przed napełnieniem komory nowym olejem;

g)            sprawdzić szczelinę między stojanem a wirnikiem za pomocą szczelinomierza.

Sprawdzenie szczeliny między stojanem a wirnikiem za pomocą szczelinomierza ma duże znaczenie dla ustalenia, jak dalece wyrobione są łożyska. Różnica między górną szczeliną a dolną nie może być zbyt wielka — nie może przekraczać 30—40%. Ogólnie biorąc dolna szczelina w małych silnikach nie może być mniejsza niż 0,2 mm, w silnikach średniej mocy niż 0,4—0,5 mm, zaś w silnikach większych niż 0,6—0,7 mm.

Praca silnika, w którym stwierdzono wyrobione łożyska, i w którym pomiary szczeliny wykazały jej dolną granicę — jest niedopuszczalna, ponieważ z reguły doprowadza do poważnego uszkodzenia silnika na skutek tarcia wirnika o powierzchnię stojana.

Niezależnie od okresu przeglądów w silnikach normalnie eskploatowanych olej w łożyskach ślizgowych należy wymieniać raz na miesiąc. Okres ten można przedłużyć odpowiednio do zmniejszonej pracy silników.

W łożyskach tocznych napełnionych smarem Tovotte'a specjalnym do łożysk tocznych (ŁT-2) wymiana smaru w silnikach normalnie eksploatowanych powinna być dokonywana co trzy — cztery miesiące (zależnie od ilości godzin pracy). Okresy między terminami smarowania nie mogą przekraczać w zasadzie jednego roku ze względu na starzenie się smarów i częściową utratę własności smarnych  .

Stosowany w praktyce zwyczaj ciągłego dolewania oleju do łożysk ślizgowych jest niecelowy i szkodliwy, gdyż nadmiar wycieka na zewnątrz zaoliwiając uzwojenie i kadłub silnika. Należy przestrzegać właściwego okresu i wymieniać olej całkowicie w sposób podany wyżej.

To samo dotyczy łożysk tocznych, gdzie ciągłe wciskanie smaru tzw. towotniczką prowadzi do zaoliwienia i zanieczyszczenia silnika. Poza tym nadmiar smaru powoduje grzanie się łożysk.

Dokładniejsze badanie silnika, jego czyszczenie i naprawa możliwe są dopiero po rozebraniu go, co następuje zwykle podczas remontów średnich i kapitalnych. Czasem jednak zachodzi potrzeba rozebrania silnika również przy remoncie zapobiegawczym, np. dla przetoczenia pierścieni lub komutatora. Wtedy korzystając z okazji należy silnik dokładnie zbadać, oczyścić i wnętrze jego doprowadzić całkowicie do porządku.

Kontakt

   Websystem Engineering
   26-700 Zwoleń, Jana Pawła II 46 a
   tel. 48 383-01-44  fax 48 685-60-95
   e-mail: info@ppp.pl 

motoreduktory Motovario

 

serwisy napędowe

Potrzebujesz więcej informacji na temat falowników. Proponujemy odwiedż stronę falowniki .pl serwis zawiera informacje na temat wszystkich producentów falowników. Dodatkowo zapraszamy na stronę falowniki .info jest to forum branżowe dotyczące przemienników częstotliwości.

Falowniki Lenze serwis automatyki przemysłowej. Technika napędów elektronicznych.  Serwisy napędów energoelektronicznych ( przetwornice częstotliwości ) www.napedy.ppp.pl   Copyright © 2011 www.napedy.ppp.pl - wszelkie prawa zastrzeżone. Kontakt: info@ppp.pl.  Więcej informacji na temat falowników znajdziesz na stronie www.falowniki.pl .  Informacje na temat falowników firmy Lenze  znajdziesz na stronie falowniki Lenze .